Halaman

Rabu, 19 Januari 2011

E-Khidmat Mudahkan Kehidupan


Mengisi borang dan kemudian berbaris panjang untuk membuat pembayaran mengingatkan orang ramai pada kerenah lumrah perkhidmatan kaunter. Ia sesuatu yang memang tidak disukai oleh rakyat Malaysia.

Sedekad yang lalu, mereka tidak mempunyai pilihan selain berbaris atau menunggu nombor giliran mereka dipanggil apabila menjalani urusan seperti permohonan MyKad, pasport malah untuk membayar bil telefon, elektrik dan air.

Jika membabitkan pelbagai transaksi, bermulalah ‘lawatan’ tambahan dari kaunter ke kaunter.

Kini, semua itu telah berubah dan orang ramai boleh berterima kasih kepada konsep e-Khidmat. Sebarang urusan berkaitan sudah boleh dilakukan dalam keselesaan suasana kediaman atau pejabat.

Hari ini, Internet banyak membantu kita dalam mempertingkat gaya hidup dan kualiti kehidupan.

Sejak diperkenalkan di Eropah pada lewat 1980-an, aplikasi e-Khidmat membawa aspirasi kepada pelbagai pertubuhan untuk menawarkan pendekatan tambah nilai bagi memuaskan hati pelanggan.

Konsep ini merupakan satu ciri mesti ada bagi pembekal khidmat dalam pelbagai industri. Pertubuhan, sama ada besar atau kecil, telah membuat pelaburan besar untuk memastikan pelanggan mendapat khidmat maya terbaik.

Gelombang e-Khidmat telah merebak merentasi seluruh dunia sejak kerajaan Amerika Syarikat (AS) memperkenalkan dengan rasmi konsep e-Kerajaan pada 1993.

Urusan perbankan

Pada 2010, kajian e-Kerajaan yang dijalankan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menyenaraikan Malaysia di tangga kedua daripada 11 negara Asia Tenggara dalam Indeks Pembangunan e-Kerajaan.

Selain Malaysia, Singapura berada di tangga pertama dan Brunei di tangga ketiga dalam tawaran e-Kerajaan di Asia Tenggara. Kebanyakan negara telah menambah baik kedudukan senarai global masing-masing termasuk Malaysia yang telah meningkat naik ke tangga 32 daripada 189 negara yang terbabit dalam kajian itu.

Saibani Muhamad, 30, seorang eksekutif akaun menunjukkan betapa e-Khidmat telah sebati dengan kehidupan sehariannya. Beliau mula berjinak-jinak dengan e-Khidmat sejak tiga tahun lalu melalui urusan perbankan dalam talian.

Dari situ beliau beralih ke khidmat e-Lodgment Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Setahun yang lepas, beliau memperbaharui insurans kereta dan cukai jalan secara talian.

“Saya telah menggunakan khidmat secara talian untuk melaksanakan pemindahan wang, bayar bil utiliti dan membuat bayaran ansuran Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan membeli-belah,” katanya.

Saibani amat menggalakkan orang ramai supaya beralih kepada e-Khidmat yang terbukti telah memudahkan urusan hidupnya.

Bagi seorang penganalisis dari Kajang, Johan Kasturi, 27, dia bersetuju bahawa e-Khidmat telah banyak memudahkan kehidupan.

“Dengan pengenalan khidmat secara talian, apa yang saya perlu lakukan adalah mengikut beberapa langkah mudah yang dapat dibuat dalam masa beberapa minit sahaja. Lantaran kesemuanya dilakukan dari rumah, ia sangat berkesan dari segi kos,” jelasnya.

Terdapat portal-portal dalam talian, yang membantu rakyat Malaysia untuk menjalankan transaksi bersama pelbagai agensi kerajaan kesemuanya melalui satu portal. Rilek e-Services (www.rilek.com.my) dan MyEG Services Berhad (www.myeg.com.my) adalah dua contoh jelas.

Bagi sebahagian rakyat Malaysia, faktor-faktor yang menghalang mereka daripada menggunakan e-Khidmat adalah kurangnya kesedaran dan isu-isu keselamatan, menyangka ia membabitkan prosedur rumit dan kurangnya keyakinan dalam transaksi secara talian.

Ada pula yang tidak pandai menggunakan teknologi atau takut untuk mendedahkan identiti sebenar mereka dalam Internet.

“Saya melakukan transaksi secara dalam talian pertama saya beberapa tahun yang lepas dan meneruskannya sejak itu. Hari ini, transaksi secara talian adalah lebih selamat berbanding tiga atau empat tahun lepas.

“Institusi kewangan telah banyak melabur masa dan wang menambah baik pengalaman pelanggan dan dalam meningkatkan tahap keselamatan transaksi dalam talian,” tambah Johan.

Menggunakan portal web adalah semudah A-B-C. Setiap laman menawarkan maklumat yang mencukupi dan hala tuju yang jelas untuk mendaftar serta menggunakan khidmat-khidmat yang ditawarkan.

Para pengguna juga mudah mengenal pasti pilihan tindakan. Itu membantu memastikan ketepatan dan kepercayaan terhadap maklumat yang dikemukakan yang seterusnya membawa kepada kelancaran transaksi.

Bayaran bil

Satu tinjauan rambang terhadap portal-portal e-Khidmat menunjukkan trafik pelayaran dan daftar masuk yang tinggi di portal Polis Diraja Malaysia (PDRM). Catatan itu adalah kerana orang ramai sering melawat portal itu bagi menyemak saman mahupun mengambil kesempatan daripada inisiatif diskaun saman PDRM.

Sementara itu, khidmat yang ditawarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) adalah seperti menyemak mata demerit Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA), memperbaharui lesen memandu, cukai jalan, insurans dan memohon lesen L.

Khidmat portal Telekom Malaysia dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) pula membolehkan pengguna melakukan bayaran bil secara dalam talian sementara portal Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membantu orang ramai menyemak dan membayar cukai taksiran dan yuran pelbagai lesen.

Portal Jabatan Imigresen turut tidak terkecuali menawarkan konsep e-Khidmat. Laman itu membenarkan orang ramai memperbaharui permit kerja pembantu rumah.

Lebih menarik, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), melalui portalnya menawarkan penggantian MyKad yang boleh siap dalam masa 24 jam!

Malaysia disenaraikan di tangga ke-16 dunia bagi pembangunan khidmat secara talian dan transaksi secara talian yang semakin sebati dengan gaya hidup rakyat Malaysia.

Ia membantu mengurangkan kos yang tidak perlu, menjimatkan masa dan lebih penting lagi membolehkan pengguna menjalankan transaksi mengikut keselesaan mereka.

– Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan